Informace od zdravotní sestry

Prodlužování vlasů, paruky

HLAVNÍ STRÁNKA

  

KREVNÍ TLAK

  

LÉKY

  

RTY

  

BRADAVICE

  

Jak snížit hladinu kortizolu při zátěži

Kortizol je známý jako stresový hormon a je v těle instinktivně produkován v nadledvinkách. Kortizol v lidském těle plní několik funkcí, jako je regulace tlaku, mobilizace glukózy a redukce zánětů. Ačkoli je kortizol v mnoha směrech prospěšný a pro zdraví nezbytný, tak jeho chronicky zvýšená hladina bude bránit celkovému zdraví a nabírání svalové hmoty. Kortizol je jeden z hormonů způsobujících pálení svalové hmoty a zvyšování tukových zásob, zejména v břišní oblasti. Zde je několik rad, jak lze snížit hladinu kortizolu na normální úroveň.

Dodržujte svědomitě jak tréninkový, tak stravovací program.

Pokud vynecháváte jídla, vede to k zvýšení hladiny kortizolu. Pokud jídlo nahradíte kofeinovým nápojem, hladinu kortizolu tím také zvýšíte. Menší a častější porce jídel mají také vyšší termogenní efekt (postprandiální termogeneze), než když jíte zřídka a větší porce. Častější a menší porce jídel jsou spojeny s nižší produkcí kortizolu, což vede k vyššímu odbourávání tuků, větším pokrokům při tvorbě svalové hmoty a zároveň k vyšší úrovni energie.

Trénujte ráno nebo dopoledne!

Poměr kortizolu vůči testosteronu je jedním z nejlepších vodítek pro tvorbu svalové hmoty a nárůstu síly. První odborné studie ohledně této problematiky se konaly již koncem sedmdesátých let na finských vzpěračích. Další vědecké práce tyto prvotní poznatky dále potvrzovaly. Nové pokusy ukazují, že optimální poměr testosteronu vůči kortizolu se dosahuje podstatně snadněji tréninkem ráno. Pokud naproti tomu trénujete večer, dosáhne tvorba kortizolu vysokých hodnot. Tím můžete narušit kvalitu spánku, což může dost pošramotit schopnost zotavení - regenerace. Pokud trénujete ráno, je poměr mezi testosteronem a kortizolem hodinu po tréninku dvojnásobně vyšší. A to znamená jedno - že anabolické procesy jsou v plném běhu. Pokud ovšem trénujete večer, je tento poměr hodinu po tréninku podstatně nižší, což svědčí spíše o katabolických procesech - ztrátě svalů.

Při tréninku používejte správné zátěžové parametry!

Pokud je váš tréninkový plán špatně sestaven, povede to k takové kortizolové reakci, že konečným výsledkem bude přetrénování. Používejte takovou frekvenci tréninku, kterou bez problémů zvládnete. Kolikrát je lepší trénovat dvakrát denně při podstatně kratších trénincích než jednou denně, ale dlouze. Ať ovšem trénujete jakkoli často, neměl by váš trénink po rozcvičení trvat déle než jednu hodinu.

Používejte kardio trénink jen velmi omezeně!

Pokud nechcete příliš zvyšovat hladinu kortizolu, odřekněte si přemíru kardiovaskulárního tréninku. Stačí jen 20 minut kardia zátěže při 60% - 70% maximální tepové frekvenci. Člověk není aerobně predisponované zvíře. Lidé jsou od pravěku přizpůsobeni k tomu, aby po své kořisti vrhli kámen nebo oštěp, ne aby ji pronásledovali deset kilometrů. Je pouze mýtem, že prostřednictvím kardia spalujete jenom tuky, spalují se i svaly. Takové tvrzení vychází ze zastaralých studií, které nebyly schopny měřit všechny energetické zdroje tréninku. Aminokyseliny se již odedávna jako energetický zdroj kardio tréninku přehlížejí. Kardio tréninkem se tedy nespalují jenom tuky, ale i svaly.

Věnujte maximální pozornost výživě po tréninku!

Bojujete s časem. Čím rychleji po tréninku poskytnete svalům výživu, o to více snížíte tvorbu kortizolu a vytvoříte optimální podmínky pro procesy zotavení. Mix složený z větvených aminokyselin, rychle vstřebatelných bílkovin a maltodextrinu působí nejlépe. Tekutá směs setrvává v trávicím traktu mnohem kratší dobu než tuhé potraviny, protože se mnohem rychleji vstřebává. Větvené aminokyseliny musí obsahovat značnou převahu leucinu, jehož prostřednictvím se zvyšuje inzulínová reakce a tím klesá hladina kortizolu.

Zvyšujte svoji hladinu antioxidantů!

Těžký trénink vytváří volné radikály, které kromě jiného poškozují i svalovou tkáň. Volné radikály jsou příčinou zánětlivých procesů a urychlují odbourávání aminokyselin - ztrátu svalů. Pokud je tělo vystaveno zánětům, zvyšuje produkci kortizolu. Díky antioxidantům se tyto nepříznivé procesy vyvolané volnými radikály potlačují. Nejúčinějšími antioxidanty, které mají přímý vliv i na snížení hladiny kortizolu jsou především Omega 3 mastné kyseliny a vitamín C. Omega 3 mastné kyseliny jsou nejlepší jako rybí tuk získaný z těl arktických ryb, zejména lososů. Vitamín C pak nejlépe účinkuje prostřednictvím kapslí s dlouhodobým uvolňováním. Také hořká čokoláda snižuje stres a tím snižuje i hladinu kortizolu, přičemž na toto snížení stačí již jen 40 gramů hořké čokolády.

Musíte mít pozitivní pohled na svět kolem sebe!

To, jak vnímáte skutečnost, těsně souvisí s vylučováním kortizolu. Pokud se cítíte nejistí, bezradní, jste plní nervozity, vylučuje se mnohem více kortizolu. Hladinu kortizolu můžete mít pod kontrolou i manipulací s příjmem sacharidů, protože inzulín a kortizol jsou vůči sobě v přímé úměře. Existuje celá řada postupů na odbourávání stresu, jako jóga či meditace, které vyvolají pokles kortizolu, což umožní dosáhnout dalších pokroků v posilovně. V jedné studii museli vzpěrači po svém tréninku zařazovat ještě autogenní trénink. Díky tomu klesla hladina kortizolu, což bylo spojeno s dlouhodobým zvýšením jejich výkonnosti.

Nízká hladina kortizolu

Někdy se může stát, že kortizol klesne příliš a může tak způsobit nemalé problémy. Hladina kortizolu musí být stále přirozeně vyrovnaná ve své charakteristické křivce. Za normálních podmínek je kortizolu nejvíce ráno a dopoledne. Od oběda k večeru hladina kortizolu klesá a v noci je nejnižší. Jak se projeví nízká hladina kortizolu a jaká je její léčba, je popsáno v tomto článku: nízká hladina kortizolu.

odkaz na článek

. Jak snížit hladinu kortizolu při zátěži [online]. Krasojízda.cz, . .



přidejte sem svůj komentář

Něco Vám není jasné? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
K zeptání použijte tento formulář.


Nadpis
Jméno
E-mail
Komentář

Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
E-mail nebude nikde zobrazen.

Připojit fotku

přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

ODBORNÁ ZPŮSOBILOST

Článek byl zkontrolován zdravotní sestrou Mgr. Světluší Vinšovou.

Napsala Mgr. Marie Svobodová

Tento nástroj neposkytuje zdravotní poradenství. Viz další informace.

Lidé také čtou

KRASOJIZDA

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

SiteMAP

RSS

NABÍDKA OBCHODU

Pharmanex PRO-B™

Pharmanex PRO-B™

Cena: 1720 Kč

Energy Revitae

Energy Revitae

Cena: 537 Kč